Япон руу хоёр ч удаа их цэргээ илгээсэн Хубилай хааны флот хөлөг онгоцыг нь бүтээсэн хятадуудын буруу гаас болж сүйрсэн гэнэ. 1268 онд Хубилай хаан Хятадын хойд хэсэг, Солонгосыг эзэлж аваад Японыг эзлэн авахаар шийдэв. Япончууд түүний хүч чадлыг үл тоомсорлосон учраас хаан арлын цайз хэрмийг эзлэхээр бэлтгэж эхэлжээ. Ийнхүү 1274 оны 11 дүгээр сард 40 мянган Монгол, хятад, солонгос дайчин суулгасан 900 хөлөг онгоц Кюшю арлын Хаката тэнгисийн буланд дөхөж ирэв.
Довтлогчид өдөржин байлдаж, амжилттай давшсаны эцэст шөнө өөрсдийн хөлөг онгоц дээр иржээ. Гэтэл тэр шөнө далайн хүчтэй шуурга дэгдэж, хөлөг онгоцны зангуунуудыг нь тас татсан тул Монголчууд тэнгист гарахаас өөр аргагүй болсон юм. Далайн шуурга эцсийн эцэст флотыг тэр чигт нь арчин хаяж, 200 хөлөг онгоц живж, ердөө 13500 хүн эсэн мэнд үлджээ.
Ийнхүү Хубилай хаан байгалийн хүчний өмнө ялагдал хүлээсэн ч Япон руу хоёр дахиа давшихаар бэлтгэж эхэлсэн байна. Тэрээр 1281 оны хавар Хятад, Солонгосын боомтууд дээр тоо томшгүй олон хөлөг онгоц бэлтгүүлжээ. Япончууд ч энэ үеэр гар хумхин суусангүй. Тэд долоон жилийн хугацаанд Хаката тэнгисийн буланд 2.5 метр өндөр, 20-иод км урт хана босгосон байна.
1281 оны долдугаар сарын сүүлчээр Монголын эзэнт гүрний дайчид Такашима руу халдаж, гол арал болох Кюшю рүү довтлохоор бэлтгэв. Энэ үеэр Японы хаан болон түүний түшмэдүүд хүчирхэг эзэнт гүрний армиас хамгаалж өгөхийг бурхдаасаа залбиран гуйжээ. Тэдний залбирлыг бурхад ч сонссон бололтой, монголчуудыг Такашимагийн нутаг дэвсгэрт наймдугаар сард орж ирэх үед “камиказе” буюу “Бурхны салхи” хийсэн ирж, бүгдийг сүйрүүлжээ.
Монголчуудын алдагдлыг түүхчид янз бүрээр үнэлдэг. Гэхдээ олонх нь 4400 хөлөг онгоц сүйрч, 140 мянган хүн тэнгист амиа алдсан гэж үздэг байна. Үүнээс хойш Монголчууд Япон руу дахин довтлоогүй юм. Долоон зууны турш Монголын флотын үлдэгдэл Такашимагийн ойролцоох тэнгисийн ёроолд хөндөгдөлгүй хадгалагджээ. Япон загасчдын торонд хаа нэгтээ ордог шавар хувин, чулуун аяга, шаазангийн хагархай зэргийг эс тооцвол алга болсон флотыг огт судлаагүй гэхэд болно.
Харин япончууд 1980-аад оноос энэ талаар сонирхож, судалгааны ажил явуулж эхэлжээ. Японы тэнгисийн археологич Кенза Хаяашида Хубилай хааны алга болсон флотыг олон жил судалж байна. Тэрээр Хубилай хааны флотын сүйрэл бурхны хүч байсан гэдэгт итгэдэггүй аж. Тиймээс Кенза гол шалтгааныг тогтоохоор эргэлт буцалтгүй шийджээ. Ийнхүү тэрээр Такашимагийн ойролцоох тэнгисийн ёроолд хэдэн сарын турш малталт хийж, 1.5 метр зузаан элсээр хучигдсан үнэт олдворуудыг хичээнгүйлэн гаргаж авснаар судалгааны ажлаа эхлүүлсэн байна.
Тэд хамгийн түрүүнд Хубилайн флотын хөлөг онгоцны модон зангууг олов. Үүнээс дээж авч, ургамал судлалын лабораторид шинжлүүлж, гарал үүслийг нь тогтоолгоход Хятадынх гэж гарчээ. Тэгэхээр Монголчууд хятадуудаар хөлөг онгоцоо хийлгэсэн гэсэн үг. Хятад улс 13 дугаар зуунд дэвшилтэт технологи ашиглаад хамгийн бат бэх хөлөг онгоц үйлдвэрлэдэг байжээ. Тэд барьсан хөлөг онгоцнууддаа ус нэвтрүүлэхгүйн тулд каучук түрхдэг байсан бөгөөд төмөр огт ашигладаггүй байв.
Археологич Кенза мөн тэнгисийн ёроолоос бөөрөнхий хэлбэртэй нэгэн зэвсэг олсон нь Монголчуудын хэрэглэж байсан тэсрэх бөмбөг байв. Үүнийг судалж үзэхэд дотроо дарь агуулсан байжээ. Тиймээс судалгааны багийнхан бөөрөнхий хэлбэртэй олдворыг дэлхийн хамгийн анхны тэсрэх төхөөрөмж хэмээн нэрлэж байна.
Ийм супер зэвсэгтэй, цэргүүд нь алсаас сум тавих чадвартай учраас Хубилай хаан Японыг эзлэхээр яарч, эрдэх нь зөв байсан биз. Гэвч тэрээр юуны учир тэнгисийн дайнд ялж чадаагүй юм бол?
1281 оны тавдугаар сард 4400 хөлөг онгоц, 140 мянган цэрэгтэй, Алахан жанжнаар удирдуулсан цэрэг наймдугаар сард Японд дөхөж ирсэн. Тэд олон хоног далайгаар аялснаас болж ядарснаас гадна халдварт өвчинд нэрвэгдсэн тул эхний дайралтаараа ухарчээ. Ийнхүү тэд хүчээ сэлбэхээр хөлөг онгоц руугаа буцаад, наймдугаар сарын 19-нд хүчтэй салхинд ор сураггүй болсон юм.
Судлаач Кензагийн удирдлага доорхи малтлагын ажлын үеэр нэгэн сонирхолтой баримт илэрсэн. Энэ нь сүйрсэн хөлөг онгоцнуудын бүх татлага эрэг рүү, зангуунууд нь өмнө зүгт харсан байрлалтай байжээ. Эндээс тэд хүчтэй салхинаас болж алга болсон гэсэн дүгнэлтэд хүрсэн байна. Үүнийгээ батлахаар тэд салхины судалгааны төвд хандаж, 1281 оны наймдугаар сарын 19-ний энэ өдөр байгалийн ямар үзэгдэл болсныг тогтоолгов. Такашимагийн ойролцоох тэнгист ихэвчлэн 8-10 дугаар сард хүчтэй салхи дэгддэг. Зарим үед тайфун хэмээх далайн шуурга болдог бөгөөд цагт 200 км хурдтай ширүүсч, 10-20 м өндөр давалгаа үүсгэдэг.
Тэгвэл яг энэ өдөр хүчтэй шуурга болжээ гэж үзвэл тэр олон мянган цэрэг яагаад бүгдээрээ сүйрээгүй, Алахан жанжин тэргүүтэй удирдлагууд нь эсэн мэнд үлдсэн байж болох вэ?
Кенза үүнийг зарим цэрэг сайн чанарын хөлөг онгоц хэрэглэж байсантай холбон тайлбарлаж байна. Тэрээр олдворуудаа судалж үзсэний үр дүнд хятадууд зарим дарвуулт завь, хөлөг онгоцыг зориуд хааш яаш байдлаар хийсэн болохыг тогтоожээ. Тухайлбал хөлөг онгоцыг тэнгист тогтвортой хөвөхөд нөлөөлдөг гол зүйл бол шураг тулгуур. Гэтэл хятадууд үүнийг хөдөлгөөнтэй, баруун, зүүн тийш хазгай мурий хийсэн нь олон хөлөг онгоц тэнгист осолдоход нөлөөлжээ.
Хятадууд ийм онгоц хийсэн нь мэдээж хэрэг монголчуудад таагүй хандсаны шинж байж мэднэ. Эцэст нь Кензо Хаяашида ийм дүгнэлтэд тулж очсон байна. Талын Монголын дайчид далай тэнгист аргагүй туршлагагүйтэж, эзлэгдсэн хятадууд ч үнэнч сэтгэлээр хандсангүй, эцэст нь мордохын хазгай гэгчээр байгалийн гамшигтай нүүр тулсан нь түүх ингэж бичигдэхэд хүргэжээ.
Нөгөөтэйгүүр Хубилай хаан аян дайнд яарснаас болж далай тэнгисийн бус, гол мөрний зориулалтын дарвуулт завь олныг гаргасан нь их сүйрэлд хүргэсэн байна. Далайн хөлөг онгоцны их биеийн доод талд хэрсэн хэмээх уртаашаа мод байдаг. Энэ нь давалгаанд тогтвортой байхад нөлөөлдөг байна. Харин сүйрсэн онгоцнуудын үлдэгдлийг ажиглахад ихэнх нь хэрсэнгүй байсан нь Кензагийн судалгаагаар тогтоогджээ. Үүнээс гадна Хубилай хаан Хятадын хуучин хөлөг онгоцноос хэдэн мянгыг аян дайнд илгээсэн нь байгалийн гамшигт тэсвэрлээгүй байна.
Э.Мөнхзаяа
Tvvhiig bid oorchilj chadahgvi gehdee ali ni ch mongoliin haan mongoliin tvvh olon ym yarij bichiheesee omno unshij bodoj bai tvvhee hyatadad ogood yahav dee hujaa naraa mongol bol oilgono biz
хятадуудаас гадна бас үхэж байсан илжирхий кимчи идэштэн солонгос зөвлөхүүд яг далайн шуурга болдог үеийг тааруулсан юм шиг бгаан
zurhaichid Hubilai haand har salhi bolohiig sanuulsan ch sonsooguigees bolson gedeg men heleg ongots hiigchid hariin darhchuul jivehed hyalbaraar hiisen gedeg
Ийм болоод л хятад хүнд бургүй байдаг нь монголчуудын бүр цусанд нь шингэсэн байдаг байх нь
Tiim bh
Монголд хунд хятад хун унэнч байх уу
Хар Хятад Монголд хэзээ ч сайн юм хийж байгаагүй ээ.энэ иэтчилэг
Ehniih suirsen daraag-nhd ni baildaagui tatvar ugdug bolson gej japan sudlaach yarij baisan
Голд зориулсан завиар далайд аялах маш аюултай. Тогтворгүй байдаг. Энэ хөлөг онгоцны үлдэгдлийг хар. Усанд гүн орохгүй навтгар завь бна. Голын завь. Энэ талаар хийсэн кино байгаа шдээ. Энэ завны их бие дээр " голын завийг баталгаажуулав" нэж хятад ханзаар бичсэн байсан гэсэн.
Ганцхан мэйд ин Чайна-с болсон гэж бодохгүй байна. Нэг талаараа монгол удирдагчтай боловч энэ флот Хятадын эзэнт гүрэнд хамаарна. Тиймээс хятадууд хулхидах боломж үгүй. Нэг сонин баримт бий. Монголчууд хамгийн захын арлыг амжилттай эзэлж тэр арал дээр буусан байдаг. Гэтэл юунаас болсон нь мэдэгдэхгүй тэр арлаас маш хурдан явцгаасан. Тэгээд далайд яаран гарч яваад осолдсон гэж үздэг. Энэ ямар учиртай байж болох вэ? Бүслүүлэхээс болгоомжилсон уу. Хэрэв жаахан хүлээсэн бол хар салхийг өнгөрөөж болох байсан.
Xutsdiin xyatda ezent guren gej baigaagyi baix chgyi
юун хятадын эзэнт гүрэн бэ . монголчууд эзэлсэн он цаг шүү
Hubilai bol hyatadiin haan shv de
Xybilai Mongol xaan mal min chi zail
Юу гээд байгаа дурак вэ буруу мэдээлэл тараагаад
Hyatd haan suusan sh dee
Noxoi min Mongolia niislel xyatadad baisan boloxoos xyatad gej yndesten baigaagyi manj gej baisan odoo baixgyi xyayad gej yls yyseed ydaagyi baina Mongoliin tүүх мундаг шүү
Yu ch medku mangar batsaan bitii hutsaad bai
Тэнэг мал
hahah tuuhee sudlaachdee t3neg g0log mini
Unuugiin Hyatad manai Mongolchuudiig Hyatadiin neg heseg baisan gej uzdeg ni Hublai haanaas bolson. Duu Arigbuh haan shireenii tuluu tulaand yalsan bol hyataduud bish Mongolchuud unuudur huchirheg baih baisan baih.
Ёстой зөв! Хятадад урвагч Хубилайгаас болж Монголын хүч хуваагдан сарнисан. Аригбух хууль ёсны хаан байсан.
Хичнээн муу байлаа ч бүхэл бүтэн улс үндэстнийг хядна гэдэг тийм сайхан зүйл үү? Араатан хүртэл зүрхтэй байдаг. Харин чамд алга. Өнөөгийн монголын муу байгаа нь чам шиг ажилгүй юмнууд их байгаатай холбоотой. Үргэлж бусдаас бурууг хайдаг. Дор бүртээ хичээж явбал барав.
Тиймшуу унэн унэн, ер нь тэгээд монгол хуний нэг муухай зан бгаа юмаа урдхаа хараад улс орон хувь хунээ хогжуулээд явдаггуй бусдын юманд хордож дайрч муу хэлж мууг харж явдаг.Чингсийн уед ч гэсэн улс орон суйтгэж явхаар бгаа газар нутгаа хамгаалаад хогжуулээд бсан бол арай л оор бгуй юу
Хужаа минь тонил
Хубилай хаан манж улсад нийслэлээ байгуусан нь буруу болсон. Одоо манж улс байхгүй хятад гэж нохойны улс үүсээд шалитай удаагүй Mongolia tyyxtei xyatad tyyxiig xaritsyylashgyi
Bi bas tegej boddog .
Хубилай хятадыг эзэлсэн даруйдаа геноцид хийх байсан юм, яг л Гитлер еврей нарыг хядсан шиг.
Хятадад урваж соёлыг нь шүтсэн хүн юу гэж тэгэхэв дээ..
thh unen shuu Uvug deedes mini ertnees ene ui olon xyataduudiig axiuxan xoroox bsan yum
Эзэлсэн газар нутгаа эзэмшээд л байж байхгүй илүү харж билүү долоох гэж байгаад сүйрсэн байна шүү дээ Шунахай сэтгэл ингэж хөө болдог юм даа Үүнийг л бодож баймаар юм ,гэвч тэнэгүүд бодож чаддаггүй л байхгүй юу, шунасан дээрээ шунаад л дараа шулам болж дуусдаг юм
битгий хуцаарай түүхийг туулдаг хэн бэ чи
Энэ чинь харин мал уу үгүй юу
yu hutsaad bganbe
bitgi too neg orhidos l hutsaj bn dag
Тэр үеийн хуулиараа хасаг тэрэгтэйгээ чацуулаад хядах хэрэгтэй байсым
яг үнэн
Хужаа бол хужаа шүү дээ. Цэвэрч бай, эрлийз хурлийз бай адилхан шүү.. М.Энхболд бол хурлийз хужаа шүү... Монголчуудаа.....
enhbold muu teneg hurliiz bas mongol ulsiin erunhiilugch bolhoor muruudtsun yavj bn humuuse buu songoroi mongol l yum bol bid hezee ch hyatdaar ulsaa udirduulahgui
Omxii xujaa xarxnuud tiim xorvood xurlee