Өнгөрсөн он жилүүдэд Монгол Улсын хэмжээнд улстөрийн хэлмэгдүүлэлтэд 31 мянган гаруй хүн хэлмэгдсэн болохыг одоогоор олж тогтоогоод байгаа.
Үүний 65 орчим хувийг лам хуврагууд эзэлдэг бөгөөд 8600 гаруй гавьж агримба, маарамба, зээрэмбэ тэргүүтэн ихэс лам нарыг хэлмэгдүүлсэн нь нийт шийтгэгдсэн лам нарын 50 гаруй хувийг эзэлдэг байна.
Хэлмэгдүүлэлтийн оргил үе буюу 1937 оны 10 дугаар сарын 4-7-ны өдрүүдэд болсон БНМАУ-ын Дээд Шүүх Таслах Газраас Ёнзин хамба Ц.Лувсанхаймчиг тэргүүтэй 23 ламын хэрэг гэгчийг хэлэлцэн шийдвэрлэсэн нь дээд лам нарыг хоморголон устгах аймшигт яргаллын эхлэл байв.
Удалгүй Гандан хүрээ болон хөдөө орон нутгийн бүх сүм хийдийн лам нар нь хувьсгалын эсэргүү японы тагнуулын байгууллагын гишүүд мөний учир тэдгээр лам нарыг нэн даруй устгах тушаалыг сахалт Сталин өгснөөр улстөрийн аймшигт хэлмэгдүүлэлт эрчээ авсан түүхтэй.
Ийнхүү лам нарыг баривчлах ажиллагаа 1937 оны 10 дугаар сараас эрчимжиж, хот хөдөөгийн хүрээ хийдийн лам нарыг үй олноор нь хувьсгалын эсэргүү, японы тагнуулын хэргээр баривчилжээ.
Түүний нэг нь Халхын тамгатай 13 хутагтын нэг Хамба хутагт Ядамын Жамбалдорж байв. Улстөрийн хилс хэрэгт хэлмэгдэгсдийн архиваас шүүж, удаан хайсны эцэст түүний тухай дараах материалыг олж мэдсэн юм.
Хамба Хутагтын дүрүүд нь Энэтхэг оронд дүвчин Дарамбазар, дүвчин Ёндонгомбов нар, цаст Төвөдөд Агваандагва, Лувсанишданзан нар, Халхын Сайн ноён хан аймгаас Эрдэнэ номч цорж Наваангончиг, Лувсанхандодсэр, Дарамсэд буюу Жамбалдорж нарын хутагтууд тодрон гарчээ.
Жамбалдорж нь 1886 онд Сайн ноён хан аймгийн Далай вангийн хошууны Тэрхийн Хөх нуур гэдэг газар төрж, зургаан нас хүртлээ эцэг эхийн асрамжинд өсчээ. Зургаан настай байхад нь Богд Живзундамбаас Хамба хутагтын гуравдугаар дүр мөн хэмээн зарлиг буулган, Хамбын хийдэд мандал тахил өргөн залжээ.
Нагац ах Соном, Төвөд гавьж, Юмжав гавьж, лхарамба Лувсанцэрэн, Далай нарт шавь орон Чойр, Цогчины номуудыг заалгасан гэдэг. 1903 оны үед Хүрээнд ирж Богд Живзундамбад мөргөн, улмаар Ховдын Шар сүмийн хурал номын ажлыг 1 жил орчим удирдаж байжээ.
Түүнийг эрдэнэ бандида цол, Номун ханы хэргэм, долоон давхар магнаг түшлэг хамба ямба, хичээнгүй дуран билэгт цол харавтар өнгийн улаан жолоо тэргүүтнээр дараалан шагнажээ.
Хамба хутагт 1921 онд бурханы шашны зам мөрөөс холдон, өөрийн хошууны нам, эвлэл, үүрийн ажилд нэг байшин, таван лан мөнгө, ширээ сандал зэрэг эд хөрөнгөөр тусалж, Ардын засгийн үйл хэргийг эхнээс нь дэмжиж байв.
Цэцэрлэг Мандалын аймгийн Намын хорооноос “Хамба хутагтын хэргэм зэрэг, цол ямбыг устгуулах тухай” ирүүлсэн бичгийг Дотоод Явдлын Яам 1925 оны гуравдугаар сарын 31-ний өдөр хэлэлцээд ёсоор болгожээ.
1929 оны эцсээр улс орон даяар өрнөсөн хөрөнгө хураах ажлын үеэр Хамба хутагтын хөрөнгийг тэгшитгэн, гурван лангийн алтан буйгуйвч, хоёр цэнгийн алтан очиртой бөгж, алтан очир жинс, шүрэн толгойт сүйжин хөөрөг, мөн шүрэн толгойтой пийсүү хөөрөг гэх зэргийн найман ширхэг хөөрөг, адуу 87, үхэр 52, хонь 749, ямаа долоо зэргийг хураан авсан боловч хөрөнгөө нуун дарсан хэмээгдэж Завхан аймгийн шоронд хоригдсон байна. Түүнийг хагас жил орчим суулгаад 1932 оны Улсын баярыг тохиолдуулан өршөөлөөр сулласан аж.
Хамба хутагт хэдийгээр Ардын засаг байгуулагдахаас өмнө өргөн олны дунд бурхны шашныг түгээн дэлгэрүүлэхийн төлөө зүтгэж байсан боловч бурхны шашны талаарх төрийн бодлогод өөрчлөлт орсноор шашны асуудлаас нэгмөсөн хөндийрөн хар болж, жирийн хүний амьдралд шилжин эхнэр хүүхэдтэй болжээ.
Завхан аймгийн Идэр сумын VI багийн 1933 оны хүн амын тооллогод Ядамын Жамбалдорж эрэгтэй 48 настай, эхнэр Цэрэнгийн Дуламжав, охин Жаажаа, хүү Нанзаддорж, хүү Жигмэддорж, хүү Сэнгэдорж нарын хамт амьдарч байсан гэжээ.
Гэтэл Хамба хутагт Жамбалдоржийг 1938 оны 1 дүгээр сарын 16-нд дайчлан баривчлах ордерыг БНМАУ-ын ДЯЯ-ны Завхан дахь хэлтсийн дарга Бямбаа баталж, төлөөлөгч Жамсранд олгосон байна.
Төлөөлөгч Жамсран нь туслах Пүрэвжавын хамт Хамба хутагтыг Идэр сумын нутаг Мануустай хэмээх газраас баривчлан гэр орныг нэгжин эд зүйлсийг нь битүүмжилсэн байна.
Хамба хутагтыг 1938 оны нэгдүгээр сарын 20-ны өдрөөс эхлэн төлөөлөгч Даваарагчаа байцаажээ. Түүний хавтаст хэрэгт Ардын засгийг устгаж түүний оронд хуучны хаант засгийг шинээр байгуулж шарын шашныг дэлгэрүүлэх, эрх ямбаа хасуулсан хутагт хувилгаад, сайд түшмэдийн эрх ямбыг дахин олгож, эд нараар засгийн эрхийг бариулах зорилготой эсэргүү бүлгэмийг анх байгуулан удирдаж ажиллаж байсан ба эсэргүү бүлгэмдээ Завхан аймгийн Идэр сумын V багийн харьяат Хамбын хүрээний агримба Маанийн Аюурбунь, Хамбын хүрээний агримба Гүржавын Гомбожав, Вандангийн Гомбожав, Хамбын хүрээний маарамба Нарангийн Чүлтэм, Думаагийн Жамбалжанцан хувилгаан, маарамба Намсрай, Тогтохын Ламжав, Хамбын хүрээний Ойдов гавьж, Сэрээтэр гавж, Загд гавьж, Балжинням гавж, Ламжав гавьж, Рагчаа зайсан нарыг элсүүлсэн гэжээ.
Я.Жамбалдоржийг уг хэрэгт нь Завхан дахь ДЯЯ-ны хэлтсийн төлөөлөгч Бадамбазар ялын төлөвлөгөө боловсруулж, хэлтсийн дарга Бямбаагаар батлуулсан байна. Үүнд, Хамбын хийдэд эсэргүү бүлгэм байгуулж, гишүүдийг элсүүлсэн, Ардын засгийн эсрэг цуурхал дэгдээсэн хэмээн үзэж,
Шүүх Цаазын Бичгийн 43, 44, 47 дугаар зүйлийг баримтлан буудан алах ял төлөвлөснийг шүүхийн бус байгууллага болох Онцгой Бүрэн Эрхэт Комиссын 1938 оны 2 дугаар сарын 18-ны өдрийн V хурлаар Хамба хутагт Жамбалдоржид хуулийн дээд хэмжээгээр шийтгэн гүйцэтгэжээ.
Тэрбээр баривчлагдсанаас хойш нэг сарын дараа бусдын гарт өөд болсон нь энэ аж. Хамба хутагт Жамбалдоржийн хэргийг хянан хэлэлцээд 1991 оны есдүгээр сарын 19-ний өдөр БНМАУ-ын Дээд шүүхийн цэргийн коллегийн 134 дүгээр магадлалаар цагаатгажээ.
Харин 1931 оны “хөрөнгө нуусан” гэх хэрэгт нь шинэ нөхцөл байдал үүсгэн эрх бүхий байгууллагаас шалган, улмаар цагаатгах нь дамжиггүй. Чингэвэл Хамба хутагтыг улстөрийн хэрэгт хоёр удаа хэлмэгдүүлсэн нь тогтоогдох учиртай.
Ийнхүү Халхын тамгатай 13 хутагтын нэг, Хамба хутагт Ядамын Жамбалдорж ороо бусгаа цагийн хар шуурганд туугдан идэр залуудаа харамсалтайгаар хорвоогоос буцсан ч ариун нэр төр нь 53 жилийн дараа нөхөн сэргээгдсэн билээ.
Д.Түвшин
"Өглөөний сонин"
Хамба хутагтын Монгол дахь дүр нь ганц энэ Жамбалдорж биш юм. Сүүлийн дүр нь одоогийнхоор Архангай аймгийн Тариат сумын нутаг байх. Өмнөх дүрүүд нь Засагт хан аймгаас тодорч байжээ. Иймээс сүүлийн дүр нь өмнөх дүрийнхээ хийд рүү залагдаж очсон хэрэг.
хутагт байлаа гээд нийгэмд ямар үүрэгтэй байсан юм бэ
манжийн дарлалаас салахын тулд ховд аймгийн чөлөөлөх дайнд оролцож ном гэгээний хүн тул хэмээн түмэнд мэдэгдэхийг хүсэж байгаагүй хүн. чи харин юу хийж байна даа, боовруугаа гараа шаацан унтаж хэвтээд л идэж уугаад л байж байна уу
Хүн үзэж засал хийнэ.
Ийм тэнэг амьиан бас байдаг аж. Энэ чинь хүний амь нас шүү дээ? Тэнэг амьтан та энэ нийгэмд бас ямар үүрэгтэй вэ?